USA...
North American P-51 Mustang
North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během 2. sv. války sloužil na straně spojenců; během ní se stal nejúspěšnějším stíhačem.Většinou doprovázel bombardéry při náletech na Německo a spojencům pomohl získat vzdušnou převahu. Byl nasazen i v Tichomoří proti Japonsku.
Technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 11,28 m
- Délka: 9,83 m
- Výška: 4,17 m
- Nosná plocha: 21,65 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 3232 kg
- Vzletová hmotnost: 4585 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 5488 kg
- Pohonná jednotka: kapalinou chlazený vidlicový dvanactiválec Packard V-1650-7 (licence britského motoru Rolls Royce Merlin ) o maximálním bojovém výkonu 1720 hp (1282,6 kW)
- Geometrická štíhlost křídla: 5,88
Výkony
- Maximální rychlost: 703 km/h ve výšce 7620 m
- Cestovní rychlost: 580 km/h
- Pádová rychlost: 160 km/h
- Dostup: 12 770 m
- Počáteční stoupavost: 17,7 m/s
- Dolet: 1530 km (s palivem jen ve vnitřních nádržích)
- Dolet: 3700 km s přídavnými nádržemi
Výzbroj
- 6×kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (2×400 a 4×270 nábojů)
- Max. 907 kg pum (dvě po 1000 librách) na závěsnících pod křídlem
- 6 raket HVAR kalibru 127 mm
Vought F4U Corsair
Chance Vought F4U Corsair byl americký stíhací letoun , který sloužil především v 2. sv. a v Korejské válce. Byly vyráběny v letech 1940 –1952 a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60. let. Celkem jich bylo vyrobeno 12 571.
Hlavní technické údaje F4U-1A
- Osádka: 1
- Rozpětí: 12,50 m
- Délka: 10,17 m
- Výška: 4,90 m
- Nosná plocha: 29,17 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
- Maximální rychlost: 671 km/h
- Dostup: 11 200 m
- Počáteční stoupavost: 14,7 m/s
- Dolet: 1634 km
- Pohonná jednotka: dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt a Whietney R-2800-8W Double Wasp
- Výkon motoru: 2000/2250 hp (1491/1678 kW)
Výzbroj
- šest kulometů Browning M2 ráže 12,7 mm v křídle
- s celkovou zásobou 2350 nábojů (4×400 a 2×375 nábojů)
- maximálně 907 kg pum
- 8 raket ráže 127 mm
Lockheed P-38 Lightning
Lockheed P-38 Lightning byl jednomístný stíhací a stíhací-bombardovací letoun, který byl považován za jeden z nejlepších spojeneckých bojových strojů během 2. sv. války . Byl nasazován v bojích v Evropě i Tichém oceánu.
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 15,85 m
- Délka: 11,53 m
- Výška: 3,00 m
- Nosná plocha: 30,43 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 5797 kg
- Vzletová hmotnost (bez podvěsů): 7938 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 9798 kg
- Pohonná jednotka: dva kapalinou chlazené dvanactiválce Allison V-1710-111 a 113
- Výkon pohonné jednotky: 1600 hp (1193 KW)
- Geometrická štíhlost křídla: 8,26
Výkony
- Maximální rychlost: 667 km/h v 7620 m
- Cestovní rychlost: km/h
- Pádová rychlost: 169 km/h
- Dolet: 1770 km v boji, 3640 km předávací
- Dostup: 13 400 m
- Stoupavost: 1448 m/min
- Plošné zatížení (při max. vzlet. hmotnosti): 322 kg/m²
- Poměr hmotnost/výkon: 4,11 kg/kW
Výzbroj
- 1 × 20mm kanón
- 4 kulomety ráže 12,7 mm
- 2 pumy o hmotnosti 454 kg nebo 726 kg
- nebo 10 raket HVAR ráže 127 mm pod křídly
Bell P-39 Airacobra
Bell P-39 Airacobra byl americký stíhací letoun bojově nasazený v 2. sv válce. Jeho hodnocení je velmi rozporuplné - v letectvu USA a Velké Británie mělo velmi špatnou pověst, naopak sovětskými letci bylo hodnoceno výborně. Jednalo se o stroj velice neobvyklé a zajímavé koncepce. Motor byl umístěn až za pilotní kabinou, blízko těžiště stroje, přičemž malé momenty zlepšovaly obratnost letounu. Přitom vrtule v přídi letounu byla hnána přes dlouhý spojovací hřídel, procházející pod pilotem. V „prázdné“ přídi tak mohla být soustředěna hlavňová výzbroj. Dalším nezvyklým prvkem bylo použití příďového podvozku. Tyto prvky (ač z druhé strany znamenaly jistý prodělek na hmotnosti prázdného letounu) zaujaly potenciální kupce — vojenská letectva, zvláště když firma Bell (nováček mezi leteckými výrobci, ovšem velice průbojný a dravý) v reklamních materiálech slibovala velice zajímavé výkony — maximální rychlost se měla u sériových letounů pohybovat kolem 400 mph ( miles per hour, tj. mil za hodinu), tedy kolem 644 km/h! (Z tohoto také vycházelo typové označení P-400, které bylo použito u původně britských Airacober, které po útoku na Pearl Harbour Američané neprodleně zabavili a zařadili do výzbroje USAAF.)
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 10,36 m
- Délka: 9,19 m
- Výška: 3,63 m
- Plocha křídla: 19,79 m²
- Plošné zatížení: kg/m²
- Prázdná hmotnost: 2540 kg
- Vzletová hmotnost : 3530 kg
- Pohonná jednotka: 1 × kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec typu Allison V-1710-63
- Výkon pohonné jednotky: 1325 hp (988 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 612 km/h ve výšce 3350 m
- Dolet: 2360 km (s přídavnou nádrží s kapacitou 283 l při rychlosti 256 km/h)
- Dostup: 10 650 m
- Počáteční stoupavost: 1220 m/min (udáváno také 19 m/s)
Výzbroj
- 1 × kanon Oldsmobile M4 ráže 37 mm s 30 náboji
- 2 × synchronizovaný kulomet M2 Briwning ráže 12,7 mm v trupu (200 nábojů na hlaveň)
- 4 × kulomet Browning ráže 7,62 m v křídlech (1000 nábojů na hlaveň)
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss P-40 Tomahawk, později Curtiss P-40 Warhawk byl jedním z nejrozšířenějších letounů 2.sv. války .
Technická data P-40F-5-CU
- Pohonná jednotka: vidlicový kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem Packard V-1650-1
- Výkon motoru:
- vzletový 1300 hp (969 kW)
- bojový 1120 hp (835 kW) ve výšce 5639 m
- Rozpětí: 11,38 m
- Délka: 10,16 m
- Výška: 3,22 m
- Nosná plocha: 21,92 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2989 kg
- Vzletová hmotnost normálně: 3856 kg
- Maximální rychlost:
- 515 km/h ve výšce 1524 m
- 547 km/h ve výšce 3048 m
- 566 km/h ve výšce 4572 m
- 586 km/h ve výšce 6096 m
- Cestovní rychlost ve výšce 4572 m: 534 km/h
- Dostup: 10 485 m
- Čas výstupu do výšky:
- 4,5 minuty do 3048 m
- 11,6 minuty do 6096 m
- Dolet: 965 km
- Dolet (s přídavnou nádrží): 2414 km
- Výzbroj:
- šest kulometů M2 ráže 12,7 mm s celkovou zásobou munice 1686 nábojů
- až tři 227kg pumy

Republic P-47 Thunderbolt
Republic P-47 Thunderbolt byl americký stíhací letoun, ve své době se stal největší a nejtěžší jednomístnou stíhačkou s pístovým motorem, a to platí dodnes. Během války se stal jedním ze tří symbolů letectva USA (spolu s letouny P-38 Lightning a P-51Mustang). Přezdívalo se mu „Jug“ (Juggernaut).
Hlavní technické údaje
P-47D
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 12,42 m
- Délka: 10,998 m
- Výška: 4,47 m
- Nosná plocha: 27,87 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4536 kg
- Vzletová hmotnost:
- Max. vzletová hmotnost:
- Maximální rychlost: 697 km/h ve výšce 9144 m
- Dostup: 13 106 m
- Stoupavost: 15,9 m/s
- Dolet: 1287 km
Pohonná jednotka
- 1× dvouhvězdicový motor vzduchem chlazený osmiválec Pratt a Whitney R-2800-59 Double Wasp
- Výkon motoru: 2535 hp (1890 KW)
Výzbroj
- 8× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
- 907 kg pum (nebo 10× neřízená střela ráže 127 mm)

|