DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Některé stíhačky v 2.sv. války

USA
USA...

North American P-51 Mustang

North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během 2. sv. války sloužil na straně spojenců; během ní se stal nejúspěšnějším stíhačem.Většinou doprovázel  bombardéry při náletech na Německo a spojencům pomohl získat vzdušnou převahu. Byl nasazen i v Tichomoří proti Japonsku.

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 11,28 m
  • Délka: 9,83 m
  • Výška: 4,17 m
  • Nosná plocha: 21,65 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 3232 kg
  • Vzletová hmotnost: 4585 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 5488 kg
  • Pohonná jednotka: kapalinou chlazený vidlicový dvanactiválec Packard V-1650-7 (licence britského motoru Rolls Royce Merlin ) o maximálním bojovém výkonu 1720 hp (1282,6 kW)
  • Geometrická štíhlost křídla: 5,88

Výkony

  • Maximální rychlost: 703 km/h ve výšce 7620 m
  • Cestovní rychlost: 580 km/h
  • Pádová rychlost: 160 km/h
  • Dostup: 12 770 m
  • Počáteční stoupavost: 17,7 m/s
  • Dolet: 1530 km (s palivem jen ve vnitřních nádržích)
  • Dolet: 3700 km s přídavnými nádržemi

Výzbroj

  • 6×kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (2×400 a 4×270 nábojů)
  • Max. 907 kg pum (dvě po 1000 librách) na závěsnících pod křídlem
  • 6 raket HVAR kalibru 127 mm
Soubor:P51 Mustang 1.jpg

Vought F4U Corsair

Chance Vought F4U Corsair byl americký stíhací letoun, který sloužil především v 2. sv. a v Korejské válce. Byly vyráběny v letech 1940–1952 a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60. let. Celkem jich bylo vyrobeno 12 571.

Hlavní technické údaje F4U-1A

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 12,50 m
  • Délka: 10,17 m
  • Výška: 4,90 m
  • Nosná plocha: 29,17 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
  • Maximální rychlost: 671 km/h
  • Dostup: 11 200 m
  • Počáteční stoupavost: 14,7 m/s
  • Dolet: 1634 km
  • Pohonná jednotka: dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt a Whietney R-2800-8W Double Wasp
  • Výkon motoru: 2000/2250 hp (1491/1678 kW)

 Výzbroj

  • šest kulometů Browning M2 ráže 12,7 mm v křídle
    • s celkovou zásobou 2350 nábojů (4×400 a 2×375 nábojů)
  • maximálně 907 kg pum
  • 8 raket ráže 127 mm
Soubor:F4U Corsair.jpg

Lockheed P-38 Lightning

Lockheed P-38 Lightning byl jednomístný  stíhací a stíhací-bombardovací letoun, který byl považován za jeden z nejlepších spojeneckých bojových strojů během 2. sv. války . Byl nasazován v bojích v Evropě i Tichém oceánu.

Technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 15,85 m
  • Délka: 11,53 m
  • Výška: 3,00 m
  • Nosná plocha: 30,43 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 5797 kg
  • Vzletová hmotnost (bez podvěsů): 7938 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 9798 kg
  • Pohonná jednotka: dva kapalinou chlazené dvanactiválce Allison  V-1710-111 a 113
  • Výkon pohonné jednotky: 1600 hp (1193 KW)
  • Geometrická štíhlost křídla: 8,26

 Výkony

  • Maximální rychlost: 667 km/h v 7620 m
  • Cestovní rychlost: km/h
  • Pádová rychlost: 169 km/h
  • Dolet: 1770 km v boji, 3640 km předávací
  • Dostup: 13 400 m
  • Stoupavost: 1448 m/min
  • Plošné zatížení (při max. vzlet. hmotnosti): 322 kg/m²
  • Poměr hmotnost/výkon: 4,11 kg/kW

Výzbroj

  • 1 × 20mm kanón
  • 4 kulomety ráže 12,7 mm
  • 2 pumy o hmotnosti 454 kg nebo 726 kg
  • nebo 10 raket HVAR ráže 127 mm pod křídly
Soubor:Lockheed P-38 Lightning USAF.JPG

Bell P-39 Airacobra

Bell P-39 Airacobra byl americký  stíhací letoun bojově nasazený v 2. sv válce. Jeho hodnocení je velmi rozporuplné - v letectvu  USA a Velké Británie mělo velmi špatnou pověst, naopak sovětskými letci bylo hodnoceno výborně. Jednalo se o stroj velice neobvyklé a zajímavé koncepce. Motor byl umístěn až za pilotní kabinou, blízko těžiště stroje, přičemž malé momenty zlepšovaly obratnost letounu. Přitom vrtule v přídi letounu byla hnána přes dlouhý spojovací hřídel, procházející pod pilotem. V „prázdné“ přídi tak mohla být soustředěna hlavňová výzbroj. Dalším nezvyklým prvkem bylo použití příďového podvozku. Tyto prvky (ač z druhé strany znamenaly jistý prodělek na hmotnosti prázdného letounu) zaujaly potenciální kupce — vojenská letectva, zvláště když firma Bell (nováček mezi leteckými výrobci, ovšem velice průbojný a dravý) v reklamních materiálech slibovala velice zajímavé výkony — maximální rychlost se měla u sériových letounů pohybovat kolem 400 mph (miles per hour, tj. mil za hodinu), tedy kolem 644 km/h! (Z tohoto také vycházelo typové označení P-400, které bylo použito u původně britských Airacober, které po útoku na Pearl Harbour Američané neprodleně zabavili a zařadili do výzbroje USAAF.)

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 10,36 m
  • Délka: 9,19 m
  • Výška: 3,63 m
  • Plocha křídla: 19,79 m²
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Prázdná hmotnost: 2540 kg
  • Vzletová hmotnost : 3530 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec typu Allison V-1710-63
  • Výkon pohonné jednotky: 1325 hp (988 kW)

 Výkony

  • Maximální rychlost: 612 km/h ve výšce 3350 m
  • Dolet: 2360 km (s přídavnou nádrží s kapacitou 283 l při rychlosti 256 km/h)
  • Dostup: 10 650 m
  • Počáteční stoupavost: 1220 m/min (udáváno také 19 m/s)

 Výzbroj

  • 1 × kanon Oldsmobile M4 ráže 37 mm s 30 náboji
  • 2 × synchronizovaný kulomet M2 Briwning ráže 12,7 mm v trupu (200 nábojů na hlaveň)
  • 4 × kulomet Browning ráže 7,62 m v křídlech (1000 nábojů na hlaveň)
Soubor:Bell P-39 Airacobra.jpg

Curtiss P-40 Warhawk

Curtiss P-40 Tomahawk, později Curtiss P-40 Warhawk byl jedním z nejrozšířenějších letounů 2.sv. války.

Technická data P-40F-5-CU

  • Pohonná jednotka: vidlicový kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem Packard V-1650-1
  • Výkon motoru:
    • vzletový 1300 hp (969 kW)
    • bojový 1120 hp (835 kW) ve výšce 5639 m
  • Rozpětí: 11,38 m
  • Délka: 10,16 m
  • Výška: 3,22 m
  • Nosná plocha: 21,92 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2989 kg
  • Vzletová hmotnost normálně: 3856 kg
    • s přetížením: 4241 kg
  • Maximální rychlost:
    • 515 km/h ve výšce 1524 m
    • 547 km/h ve výšce 3048 m
    • 566 km/h ve výšce 4572 m
    • 586 km/h ve výšce 6096 m
  • Cestovní rychlost ve výšce 4572 m: 534 km/h
  • Dostup: 10 485 m
  • Čas výstupu do výšky:
    • 4,5 minuty do 3048 m
    • 11,6 minuty do 6096 m
  • Dolet: 965 km
  • Dolet (s přídavnou nádrží): 2414 km
  • Výzbroj:
    • šest kulometů M2 ráže 12,7 mm s celkovou zásobou munice 1686 nábojů
    • až tři 227kg pumy
    Soubor:Curtiss P-40 Warhawk USAF.JPG

Republic P-47 Thunderbolt

Republic P-47 Thunderbolt byl americký stíhací letoun, ve své době se stal největší a nejtěžší jednomístnou stíhačkou s pístovým motorem, a to platí dodnes. Během války se stal jedním ze tří symbolů letectva USA (spolu s letouny P-38 Lightning a  P-51Mustang). Přezdívalo se mu „Jug“ (Juggernaut).

Hlavní technické údaje

P-47D

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 12,42 m
  • Délka: 10,998 m
  • Výška: 4,47 m
  • Nosná plocha: 27,87 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 4536 kg
  • Vzletová hmotnost:
  • Max. vzletová hmotnost:
  • Maximální rychlost: 697 km/h ve výšce 9144 m
  • Dostup: 13 106 m
  • Stoupavost: 15,9 m/s
  • Dolet: 1287 km

Pohonná jednotka

  • 1× dvouhvězdicový motor vzduchem chlazený osmiválec Pratt a Whitney R-2800-59 Double Wasp
    • Výkon motoru: 2535 hp (1890 KW)

Výzbroj

  • 8× kulomet M2 Browning  ráže 12,7 mm
  • 907 kg pum (nebo 10× neřízená střela ráže 127 mm)
Soubor:Republic P-47 Thunderbolt USAF.JPG