DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Některé stíhačky v 2.sv. války

Velká Británie

Velká Británie...

Supermarine Spitfire


Technické údaje (Spitfire LF Mk.IXC)

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 11,23 m
  • Délka: 9,54 m
  • Výška: 3,84 m
  • Plocha křídel: 22,48 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2630 kg
  • Vzletová hmotnost: 3450 kg
  • Pohonná jednotka: 1x Rolls- Royce Merlin 66
  • Max. výkon motoru (v nominální výšce): 1580 hp (1178 kw)

Výkony

  • Maximální rychlost (ve výšce 6400 m): 646 km/h
  • Dostup: 12 900 m
  • Počáteční stoupavost: 21,0 m/s
  • Čas výstupu do výšky 6096 m: 6,40 minuty
  • Dolet: 690 km
  • Max. dolet (s příd. nádrží): 1580 km

Výzbroj

  • Dva kanony ráže 20 mm (120 nábojů na zbraň)
  • Čtyři kulomety ráže 7,7 mm (350 nábojů na zbraň)
Soubor:Spitfire F VB BM597.jpg

Hawker Hurricane

Hawker Hurricane byl britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF a v letectvech dalších spojeneckých armád během druhé světové války. Hurricany spolu se Spitfiry tvořily základ britského stíhacího letectva během bitvy o Británii.

Letoun vznikl v polovině 30. let, šlo o první moderní stíhací jednoplošník britského Royar Air Force  Postupně ovšem byl vytlačován modernějším a výkonnějším Spitfirem, byť ten byl výrobně náročnější — a také dražší. Později se Hurricane uplatnil jako stíhací bombardér, vyzbrojen 40mm kanóny v severní Africe ničil tanky německého Afrikakorpsu či jako námořní Hawker Sea Hurricane operoval z palub britských letadlových lodí.

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 12,19 m
  • Délka: 9,83 m
  • Výška: 4,01 m
  • Nosná plocha : 23,92 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2606 kg
  • Vzletová hmotnost: 3479 kg
  • Vzletová hmotnost s přetížením: 3951 kg
  • Pohonná jednotka: 1× Rolls-Royce Merlin XX.  vidlicový kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový dvanáctiválec s reduktorem, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem
  • Výkon pohonné jednotky: 1185 hp (883,7 kw) ve výšce 6400 m

Výkony

  • Maximální rychlost: 538 km/h ve výšce 6550 m
  • Dostup: 10 970 m
  • Počáteční stoupavost: 14,1 m/s
  • Dolet: 965 km
  • Plošné zatížení: 145,4 kg/m²
  • Poměr hmotnost/výkon: 3,93 kg/kW

Výzbroj

    • IIA: 8 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
    • IIB: 12× kulomet Browning ráže 7,7 mm
    • IIC: 4× 20 mm kanón Hispano Mk I.
    • IID: 2× 40 mm kanón Vickers S , 2× kulomet Browning ráže 7,7 mm
  • Bomby (IIC & IID):
    • 2× 250 lb bomby, nebo
    • 2× 500 lb bomby
    Soubor:Hawker Hurricane03.jpg

Bristol Beaufighter

Bristol Beaufighter byla britská dvoumotorová stíhačka stavěná a používaná v době druhé světové války původně jako noční stíhací letoun, ale také jako bitevní a torpédový letoun.

Technické údaje

  • Osádka: 2 (pilot, navigátor)
  • Rozpětí: 17,65 m
  • Délka: 12,6 m
  • Výška: 4,84 m
  • Nosná plocha: 46,73 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 7072 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 11 521 kg
  • Pohonná jednotka: 2x  hvězdicový motor Bristol Hercules
  • Výkon pohonné jednotky:1200 kW (1600 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 515 km/h ve výšce 3050 m
  • Dostup: 5795 m bez torpéda
  • Stoupavost: 8,2 m/s bez torpéda
  • Dolet: 2816 km

Výzbroj

  • 4× 20mm kanón British Hispano Mk. I. se zásobou 240 nábojů na zbraň (zprvu ve čtyřech bubnových zásobnících po 60 nábojích, které měnil druhý člen osádky, později bylo střelivo v pásech), uložené pod přídí letounu
  •  
  • Kulomety:
    • 4× kulomet ráže 7,7 mm (na pravém křídle)
    • 2× kulomet ráže 7,7 mm (na levém křídle)
  • Rakety: 8× rakety RP-3 nebo
  • Pumy: 2× 1000librová (454kilogramová) puma
NEBO
  • Kulomety:
    • 1× ručně ovládaný kulomet Vickers GO nebo
    • 1× ručně ovládaný kulomet Browning ráže 7,7 mm pro navigátora
  • Bomby: 1× 457mm torpédo
              Soubor:Bristol Beaufighter.jpg

de Havilland D.H.98 Mosquito

Firma de Havilland Aircraft Co. plánovala letoun Mosquito v říjnu 1938 jako neozbrojený vysokorychlostní denní bombardér, jehož přitažlivost měla ještě zvýšit skutečnost, že měl dřevěnou konstrukci a neměl tudíž nároky na materiál pro Británii tehdejší doby deficitní. Po dlouhém odkládání přišel od ministerstva letectví souhlas s jeho výrobou až v roce 1940 s tím, že jedinou odpovídající rolí pro neozbrojený letoun může být průzkum. První prototyp byl napůl tajně postaven a žlutý prototyp poprvé vzlétl 25. listopadu 1940 a položil tak základ dlouhé řady 7781 nejpozoruhodnějších letadel postavených v Británii, Kanadě a Austrálii.

Překvapivě adaptabilní tvar letounu umožňoval používat jej nejen pro průzkum, ale i pro denní a noční stíhání, denní a noční bombardování i k protilodním útokům. Nejpočetnější byla stíhací a bombardovací verze FB.VI, nejúčinnější pak poslední verze NF.30, jejíž rychlosti neodolalo - s výjimkou proudových - žádné letadlo Luftwaffe. Bombardovací verze Mk.IV donesla stejný náklad pum nad vzdálený cíl jako americký čtyřmotorový B-17.  Mosquita byla také používána společností British Overseas Airways Corporation (BOAC) k udržování komunikace s neutrálním Švédskem a dovozu strategických výrobků jako byla např. kuličková ložiska. Pasažér, byl-li nějaký, byl převážen v pumovnici.

 

Stručná charakteristika Mosquito FB Mk. VI
Základní funkce Stíhací a bombardovací letoun
Pohon Dva ,otory Rolls-Royce Merlin XXI
Výkon 1635 HP 1220 kW
Rozpětí 54,2 ft 16,51 m
Délka 40,9 ft 12,47 m
Výška 15,25 ft 4,65 m
Plocha křídel 454 sq ft 42,18 čtv. m
Hmotnost prázdná 14 300 lb 6486 kg
max. 22 300 lb 10 115 kg
Rychlost 380 mph 611 km/h
Dostup 36 090 ft 11 000 m
Dolet 1205 mil 1940 km
Výzbroj 4x 20mm kanón, 4x 7,7mm kulomet; 2x 227 kg bomb nebo 2x 227 lt ( or 2x 454 lt) ext. nádrž nebo 8x 27 kg rakety
Posádka 2
Datum výroby 1943


de Havilland Mosquito

Boulton Paul Defiant



Boulton Paul Defiant byl britský stíhací letoun nasazený na počátku 2. sv. války (květen 1940
- 1942) do bojů proti Luftwaffe. Šlo o poslední bojově nasazený věžový stíhací letoun  v britském letectvu.

Technické údaje

  • Posádka: 2 (pilot a střelec)
  • Délka: 10,77 m
  • Rozpětí: 11,99 m
  • Výška: 3,71 m
  • Plocha křídel: 23,23 m²
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Prázdná hmotnost: 2755 kg
  • Vzletová hmotnost : 3773 kg
  • Pohonná jednotka: 1x kapalinou chlazený 12válec do V Rolls-Royce Merlin II.
  • Výkon pohonné jednotky: 768 KW (1 030 hp)

Výkony

  • Maximální rychlost: 489 km/h
  • Dolet: 748 km
  • Dostup: 9250 m
  • Stoupavost: 9,65 m/s
  • Poměr výkon/hmotnost: 204 W/kg

Výzbroj

  • 4 kulomety Browning ráže 7,7 mm v hydraulicky ovládané hřbetní věži (600 nábojů na hlaveň, celkem 2400 nábojů)
                       Soubor:Boulton Paul Defiant.jpg