|
Velká Británie | |
Velká Británie...
Supermarine Spitfire
Technické údaje (Spitfire LF Mk.IXC)
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 11,23 m
- Délka: 9,54 m
- Výška: 3,84 m
- Plocha křídel: 22,48 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2630 kg
- Vzletová hmotnost: 3450 kg
- Pohonná jednotka: 1x Rolls- Royce Merlin 66
- Max. výkon motoru (v nominální výšce): 1580 hp (1178 kw)
Výkony
- Maximální rychlost (ve výšce 6400 m): 646 km/h
- Dostup: 12 900 m
- Počáteční stoupavost: 21,0 m/s
- Čas výstupu do výšky 6096 m: 6,40 minuty
- Dolet: 690 km
- Max. dolet (s příd. nádrží): 1580 km
Výzbroj
- Dva kanony ráže 20 mm (120 nábojů na zbraň)
- Čtyři kulomety ráže 7,7 mm (350 nábojů na zbraň)

Hawker Hurricane
Hawker Hurricane byl britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF a v letectvech dalších spojeneckých armád během druhé světové války. Hurricany spolu se Spitfiry tvořily základ britského stíhacího letectva během bitvy o Británii.
Letoun vznikl v polovině 30. let, šlo o první moderní stíhací jednoplošník britského Royar Air Force Postupně ovšem byl vytlačován modernějším a výkonnějším Spitfirem, byť ten byl výrobně náročnější — a také dražší. Později se Hurricane uplatnil jako stíhací bombardér, vyzbrojen 40mm kanóny v severní Africe ničil tanky německého Afrikakorpsu či jako námořní Hawker Sea Hurricane operoval z palub britských letadlových lodí.
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 12,19 m
- Délka: 9,83 m
- Výška: 4,01 m
- Nosná plocha : 23,92 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2606 kg
- Vzletová hmotnost: 3479 kg
- Vzletová hmotnost s přetížením: 3951 kg
- Pohonná jednotka: 1× Rolls-Royce Merlin XX. vidlicový kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový dvanáctiválec s reduktorem, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem
- Výkon pohonné jednotky: 1185 hp (883,7 kw) ve výšce 6400 m
Výkony
- Maximální rychlost: 538 km/h ve výšce 6550 m
- Dostup: 10 970 m
- Počáteční stoupavost: 14,1 m/s
- Dolet: 965 km
- Plošné zatížení: 145,4 kg/m²
- Poměr hmotnost/výkon: 3,93 kg/kW
Výzbroj
-
- IIA: 8 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
- IIB: 12× kulomet Browning ráže 7,7 mm
- IIC: 4× 20 mm kanón Hispano Mk I.
- IID: 2× 40 mm kanón Vickers S , 2× kulomet Browning ráže 7,7 mm
- Bomby (IIC & IID):
- 2× 250 lb bomby, nebo
- 2× 500 lb bomby

Bristol Beaufighter
Bristol Beaufighter byla britská dvoumotorová stíhačka stavěná a používaná v době druhé světové války původně jako noční stíhací letoun, ale také jako bitevní a torpédový letoun.
Technické údaje
- Osádka: 2 (pilot, navigátor)
- Rozpětí: 17,65 m
- Délka: 12,6 m
- Výška: 4,84 m
- Nosná plocha: 46,73 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 7072 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 11 521 kg
- Pohonná jednotka: 2x hvězdicový motor Bristol Hercules
- Výkon pohonné jednotky:1200 kW (1600 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 515 km/h ve výšce 3050 m
- Dostup: 5795 m bez torpéda
- Stoupavost: 8,2 m/s bez torpéda
- Dolet: 2816 km
Výzbroj
- 4× 20mm kanón British Hispano Mk. I. se zásobou 240 nábojů na zbraň (zprvu ve čtyřech bubnových zásobnících po 60 nábojích, které měnil druhý člen osádky, později bylo střelivo v pásech), uložené pod přídí letounu
-
- Kulomety:
- 4× kulomet ráže 7,7 mm (na pravém křídle)
- 2× kulomet ráže 7,7 mm (na levém křídle)
- Rakety: 8× rakety RP-3 nebo
- Pumy: 2× 1000librová (454kilogramová) puma
NEBO
- Kulomety:
- 1× ručně ovládaný kulomet Vickers GO nebo
- 1× ručně ovládaný kulomet Browning ráže 7,7 mm pro navigátora
- Bomby: 1× 457mm torpédo

de Havilland D.H.98 Mosquito
Firma de Havilland Aircraft Co. plánovala letoun Mosquito v říjnu 1938 jako neozbrojený vysokorychlostní denní bombardér, jehož přitažlivost měla ještě zvýšit skutečnost, že měl dřevěnou konstrukci a neměl tudíž nároky na materiál pro Británii tehdejší doby deficitní. Po dlouhém odkládání přišel od ministerstva letectví souhlas s jeho výrobou až v roce 1940 s tím, že jedinou odpovídající rolí pro neozbrojený letoun může být průzkum. První prototyp byl napůl tajně postaven a žlutý prototyp poprvé vzlétl 25. listopadu 1940 a položil tak základ dlouhé řady 7781 nejpozoruhodnějších letadel postavených v Británii, Kanadě a Austrálii.
Překvapivě adaptabilní tvar letounu umožňoval používat jej nejen pro průzkum, ale i pro denní a noční stíhání, denní a noční bombardování i k protilodním útokům. Nejpočetnější byla stíhací a bombardovací verze FB.VI, nejúčinnější pak poslední verze NF.30, jejíž rychlosti neodolalo - s výjimkou proudových - žádné letadlo Luftwaffe. Bombardovací verze Mk.IV donesla stejný náklad pum nad vzdálený cíl jako americký čtyřmotorový B-17. Mosquita byla také používána společností British Overseas Airways Corporation (BOAC) k udržování komunikace s neutrálním Švédskem a dovozu strategických výrobků jako byla např. kuličková ložiska. Pasažér, byl-li nějaký, byl převážen v pumovnici.
Stručná charakteristika Mosquito FB Mk. VI |
Základní funkce |
Stíhací a bombardovací letoun |
Pohon |
Dva ,otory Rolls-Royce Merlin XXI |
Výkon |
1635 HP |
1220 kW |
Rozpětí |
54,2 ft |
16,51 m |
Délka |
40,9 ft |
12,47 m |
Výška |
15,25 ft |
4,65 m |
Plocha křídel |
454 sq ft |
42,18 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
14 300 lb |
6486 kg |
max. |
22 300 lb |
10 115 kg |
Rychlost |
380 mph |
611 km/h |
Dostup |
36 090 ft |
11 000 m |
Dolet |
1205 mil |
1940 km |
Výzbroj |
4x 20mm kanón, 4x 7,7mm kulomet; 2x 227 kg bomb nebo 2x 227 lt ( or 2x 454 lt) ext. nádrž nebo 8x 27 kg rakety |
Posádka |
2 |
Datum výroby |
1943 |

Boulton Paul Defiant
Boulton Paul Defiant byl britský stíhací letoun nasazený na počátku 2. sv. války (květen 1940 - 1942) do bojů proti Luftwaffe. Šlo o poslední bojově nasazený věžový stíhací letoun v britském letectvu.
Technické údaje
- Posádka: 2 (pilot a střelec)
- Délka: 10,77 m
- Rozpětí: 11,99 m
- Výška: 3,71 m
- Plocha křídel: 23,23 m²
- Plošné zatížení: kg/m²
- Prázdná hmotnost: 2755 kg
- Vzletová hmotnost : 3773 kg
- Pohonná jednotka: 1x kapalinou chlazený 12válec do V Rolls-Royce Merlin II.
- Výkon pohonné jednotky: 768 KW (1 030 hp)
Výkony
- Maximální rychlost: 489 km/h
- Dolet: 748 km
- Dostup: 9250 m
- Stoupavost: 9,65 m/s
- Poměr výkon/hmotnost: 204 W/kg
Výzbroj
- 4 kulomety Browning ráže 7,7 mm v hydraulicky ovládané hřbetní věži (600 nábojů na hlaveň, celkem 2400 nábojů)

|
|
|